company logo
راهنمای هویت برند
راهنمای هویت برند اوهانا
banner
banner

تایپوگرافی

فونت اختصاصی

فونت یکان‌بخ برای نیاز امروز طراحی شده است، چراکه فونتی است ساده، خنثی، ویژه‌ی فضای پیکسلی و مناسب برای فضاهای چاپی. این ویژگی‌ها باعث شده تا فونت یکان‌بخ در موقعیت‌های مختلف کارآمد و بدون دردسر عمل کند.در یکان‌بخ همه‌ی کاراکترها به‌شکل اغراق‌آمیزی ساده طراحی شده است. جزئیات تا جای ممکن حذف شده‌اند و حرکت‌ها ساده‌سازی شده.یکان‌بخ در دسته‌ی فونت‌های مونولاین (تک‌ضخامتی) قرار می‌گیرد اما به‌طور کامل دارای ضخامت یکسان نیست. این‌جا خطای دید نقشی پررنگ بازی می‌کند و آگاهی از تأثیر زاویه‌ی قلم نیز بسیار مهم است. در سر هر پیچ و هر تقاطع ضخامت‌ها با دقت بسیار زیاد طوری تنظیم شده‌اند که درست دیده شوند.

پ
keyboard picture

اینجا یک حرف از الفبای فارسی تایپ کنید.

ویژگی‌های فونت راهنمای هویت برند اوهانا

رضا بختیاری فرد طراح فونت یکان بخ می‌گوید:‌ «در طراحی یکان‌بخ از فرم‌های هندسی کمک گرفتم، اما خود را به استفاده از آن فرم‌ها محدود نکردم و کاراکترها به‌طور کامل با فرم‌های هندسی منطبق نیستند. دلیل این کار حفظ خوانایی و در نظر گرفتن خطای دید در طراحی بود. هم‌چنین فرم‌های هندسی باعث می‌شوند حروف شخصیتی سرد و ماشینی به‌خود بگیرند؛ به‌ویژه در رسم‌الخط عربی که چندان با فرم‌های هندسی میانه‌ای ندارند.»

company tone

وزن‌ها

«یکان‌بخ» نتیجه‌ی بازطراحی و توسعه‌ی تایپ‌فیس یکان است. تایپ‌فیس یکان توسط مسعود سپهر در سال ۱۳۵۹ طراحی شده است و یکان‌بخ توسط رضا بختیاری فرد در سال ۱۳۹۴ طراحی شد و خانواده‌ی ۸ وزنی این فونت در سال ۱۳۹۵ تکمیل شد. به‌روزرسانی عمده‌ی یکان‌بخ در سال ۱۴۰۱ و هم‌زمان با ارائه‌ی آن در فونتیران انجام شد. یکان‌بخ اکنون دارای ۸ وزن و نسخه‌ی وریبل است. برای زبان لاتین از فونت اوپن‌سورس Kanit استفاده شده است.

picture

قواعد اساسی تایپوگرافی

در تایپوگرافی اوهانا دو اصل اساسی حاکم است:

خوانا بودن

خوانایی اصل اساسی تایپوگرافی اوهانا است. همه عوامل تایپوگرافیک از جمله فاصله حروف، فاصله بین سطرها، ترازبندی متن را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنیم که محتوای متنی در خواناترین حالت ممکن به مخاطب ارائه شود.

picture
picture


picture
picture

رعایت سلسله‌مراتب محتوا

یکی از ویژگی‌های ارتباطات اوهانا این است که محتوای متنی همیشه در چندین سطح از اولویت و اهمیت تدوین و ارائه می‌شود. در تایپوگرافی با کمک ویژگی‌هایی مثل اندازه متن، وزن فونت، عناصر گرافیکی و... راه‌حلی ارائه می‌دهیم تا سطوح مختلف محتوا به همان ترتیب اهمیت به مخاطب منتقل شود.