این موجود دوست داشتنی، گربه ی مجموعه ی اوهاناس از نژاد پرشین، که اسمش پخمه هست و قراره بصورت مَسکات همه جا کنارمون باشه...! درست موقعی که پخمه، روی مبل لم داده بود و احتمالا داشت خواب یه ماهی کوچولوی لقمه ای رو می دید یا شایدم خوابالو گوشه ی اتاقش به یه نقطه ای خیره شده بود! همون موقع بچه های تیم طراحی اوهانا، توی اتاق فکر شون مشغول ساختن شخصیتی جذاب از اون بودن، شخصیتی انعطاف پذیر تا بتونن توی موقعیت های مختلف از اون استفاده کنن... اینکه هم تنبل باشه و هم زرنگ، همچنین جذاب و تو دل برو... در نهایت بعد از چندین مرحله شخصیت پردازی و تست، پخمه متولدشد...
این گربه ی نارنجی شیطون که اینجا می بینید، همون کاراکترِ “پخمه ” در استودیو اوهانا هست و در دنیای تبلیغات، مَسکات نامیده میشه که با توجه به نیازهای استودیو اوهانا طراحی شده. مَسکات (Mascot) در واقع یک شخصیتِ طراحی شده هست که میتونه معرف برند اوهانا باشه. هر شرکتی میتونه از کاربردهای مَسکات برای بازاریابی قویتر بهره ببره. در این روش شرکتها با استفاده از طراحی یک شخصیت واقعی یا خیالی، جاندار یا غیر جاندار و یا هر خلاقیت دیگری اقدام به طراحی یک مَسکات میکنن که این لوگو در آینده تبدیل به داستان اونها میشه. مَسکات یک لوگوی منحصر به فرده که کمکم تبدیل به یک طرح نوستالژی برای کاربران میشه و از این پس هر کس با دیدن این طرح به یاد شرکت مذکور می افته. طی تحقیقاتی که داشتیم برای نمادها و روانشناسی رنگ ها، رنگ نارنجی را مناسب ترین رنگ دیدیم. گربه های نارنجی از اون جهت که در تغییر و شور و تهیج موفق هستن پر طرفدارن. اون ها غریزه ی رهبری ما را تقویت می کنن و ما را به سمتِ گرفتنِ سُکان وشروع سفری و یا آغازی نو رهنمون می سازن. گربه های نارنجی به سمت کسایی جذب می شن که ارتعاش قدرت دارن و سعی در اعمال تغییرات چشمگیری در دنیا هستن. می تونیم اعتماد به نفس را از بچه گربه های نارنجی یاد بگیریم. جسورانه به جاهایی می رن که مابدون احتیاط به اون مکان ها قدم نمیذاریم. اون ها مشوق ما هستن تا از منطقه ی امن خودمون بیرون بیایم و کارهایی که برای ما افتخار به همراه داره را انجام بدیم.
در مسیر بلوغ مسکات اوهانا، این ویژگیها او را از یک سوژه انتزاعی تبدیل به سوژهای قابل لمس و درک برای مخاطب خواهد کرد که: میتوان با او معاشرت کرد و با او دوست شد؛ میتوان او را باور و از او دفاع کرد؛ میتوان از او انتظار شگفتیسازی و مواجهه با چیزی فراتر از مختصات پیشبینیپذیر داشت.
ریشههای هویت مسکات راهنمای هویت برند اوهانا
مسکات اوهانا در آرکتایپ جادوگر ریشه دارد. هدف جادوگر، تحقق رویاهاست و برای رسیدن به این هدف، چشمانداز روشنی تعریف کرده و آن را تماموکمال زندگی میکند. او رویاپرداز و خالق لحظههای جادویی است. معتقد است که غیرممکن وجود ندارد و فکرکردن به غیرممکن، صرفا یک محدودیت ذهنی است. او تواناییهای متعددی دارد و دروازه ورود به جهانی جدید از تجربیات است. در یک کلام، او متحولکننده و متحولشونده است.
فرم مسکات
برای ظاهر شدن در قامت یک جادوگر با هسته مرکزی تحولگرایی، لازم است فرم هم مختصات هویتی را تکمیل کند. فرم مسکات اوهانا ضمن پایبندی به عناصر هویتساز، از یک الگوی متحولشونده پیروی میکند و بر اساس این الگو، در بند هیچ قالب و فرمی قرار نمیگیرد، به هر شکلی در میآید و وارد هر دنیایی میشود.
بنابراین مسکات اوهانا به فرمها و قالبهای گوناگونی در میآید، درحالیکه عناصر هویتساز در آن ثابت هستند و همه نسخهها و فرمهای مسکات را به هم مرتبط میکنند.
راهنمای ما در انتخاب قالب و فرم حضور و بروز مسکات متناسب با هر فعالیت ارتباطی، یک ماتریس سهبعدی با ابعاد زیر است: بعد اول این ماتریس، میزان سادگی و پیچیدگی طراحی است؛ از یک اجرای پر از جزییات گرفته تا چند خط و تاش ساده و حداقلی؛ بعد دوم تکنیک اجرایی است؛ از انتخاب میان اجرای دوبعدی یا سهبعدی گرفته تا اجرا در قالب تکنیک آبرنگ یا ترام؛ بعد سوم ما را در حوزه موقعیت مسکات راهنمایی میکند. موقعیت بهمعنی برشی از زمان و مکانی است که مسکات در آن با مخاطب ارتباط میگیرد؛ بهعنوان مثال، موقعیت رئال در زندگی روزمره، موقعیت تاریخی، حضور در فضا و سیارات دیگر، متاورس و بازیهای نوستالژیک.